#1362 | HATÁROZAT |  |
A MAB 2019/7/VIII/14/2/1362 számú határozata a Debreceni Egyetem 48 azonosítószámú filozófiai tudományok neveléstudományok pszichológiai tudományok szociológiai tudományok
besorolású doktori iskolájáról:
A MAB a Pusztai Gabriella vezette doktori iskolát - a működési feltételek folyamatos biztosítása esetén - 2024. július 19-ig akkreditálja, mert - a törzstagok minimális létszámának: megfelel1
A doktori iskola megfelelt törzstagjainak száma: 16. Pusztai Gabriella iskolavezető (neveléstudományok) Angyalosi Gergely (filozófiai tudományok) Buda András (neveléstudományok) Bugár István (filozófiai tudományok) Csoba Judit (szociológiai tudományok) Czibere Ibolya (szociológiai tudományok) Engler Ágnes (neveléstudományok) Fónai Mihály (neveléstudományok) Hévizi Ottó (filozófiai tudományok) Kovách Imre (szociológiai tudományok) Molnárné Kovács Judit (pszichológiai tudományok) Münnich Ákos (pszichológiai tudományok) Nagy Beáta Erika (pszichológiai tudományok) Polónyi István (neveléstudományok) Rébay Magdolna (neveléstudományok) Rózsa Erzsébet (filozófiai tudományok) Az akkreditáció szempontjából figyelembe vehető megfelelt minősítésű törzstagok száma: 16. Az egyes törzstagokról készült összegző értékelés a doktori adatbázis nem nyilvános felületén – bejelentkezés után – az érintett törzstag, a DI vezető, a DI adminisztrátor, valamint a rektor számára megtekinthető. - az egyetemi tanárok minimális létszámának: megfelel2
A megfelelt minősítésű egyetemi tanár törzstagok száma: 10. - az egyetemi tanárok többségi követelményének: megfelel3
- működési szabályzata: megfelel
- minőségbiztosítási terve: megfelel
- képzési terve: megfelel
- honlapja: megfelel
- a tartalmas és informatív önértékelés kritériumának: megfelel
A működési szabályzat alapvetően a doktori iskola működtetésének személyi feltételeiről, a programok egymással történő együttműködéséről, egymáshoz való viszonyáról tartalmaz szabályozó részeket. A képzési tervben és a doktori iskola saját honlapján érhetők el a publikációs követelmények. A képzési terv tartalmaz minden program teljesítéséhez szükséges útmutatót, pontos irányt szabva a kreditszerzés, a publikálás és a fokozatszerzés vonatkozásában is. A képzési terv és a képzés fontos pozitívuma, hogy kiemelkedő fontosságot tulajdonít a hallgatók kutatási gyakorlatának, a kutatásokba való bevonásának és a team-munkának. A minőségbiztosítási terv megfelelő módon informatív: konkrét protokollt jelenít meg egyrészt a hallgatók haladásának szakaszaival, egyes lépéseivel kapcsolatosan, másrészt az iskola működtetésében közreműködő törzstagok, programvezetők, témavezetők munkája vonatkozásában. A doktori iskola honlapja részletes, világos, áttekinthető, jól szerkesztett. Az önértékelés átgondolt, adatokkal és adatelemzésekkel alátámasztott. Részletesen és meggyőzően mutatja be a négy program együttműködéséből származó előnyöket, részletes elemzést ad a lemorzsolódó, passziváló hallgatókról. A C-SWOT analízis részletesen elemzi a külső körülményeket, bemutatja az iskola erősségeit (ezen belül kiemelendő az interdiszciplinaritás nyújtotta előny, valamint az erős kutatóintézeti kapcsolatrendszer). A gyengeségek között kiemelendő az oktatói utánpótlás problémája. Fejlesztési lehetőségek között kiemelt szerepet kap a nemzetközi együttműködések bővítése. - a törzstagok kutatási területe, közleményei, ill. a DI képzési terve és a témakiírások, továbbá a megadott tudományágak közötti koherencia: megfelel
A törzstagok kutatási területe, közleményei, illetve a doktori iskola képzési terve és a témahirdetések között egyértelmű koherencia állapítható meg. A megadott tudományágak megalapozottak, kapcsolatuk eredményes, amit számos közös kutatás, publikáció fémjelez. A tudományágak számának megfelelő számú, a tudományágat eredményesen művelő törzstag áll rendelkezésre. A doktori iskola tagjai között szinergikus szakmai együttműködés van. - a doktori iskola vezetője az előírt feltételeknek: megfelel
Pusztai Gabriella a neveléstudomány és annak határterületén lévő tudományok, a szociológia, a történelem ismert hazai és nemzetközi szaktekintélye, tudományos teljesítménye kiemelkedő. Publikációs tevékenysége és közéleti részvétele megalapozza a doktori iskola vezetésében végzett munkáját. Több doktori iskolában is közreműködik. Eddigi iskolateremtő tudományos munkája alapján különösen megfelel a doktori iskola vezetője elé támasztott követelményeknek. - doktori értekezések színvonala: megfelel,
A doktori iskola szigorúan szabályozza az értekezés benyújtásának, befogadásának és védésének feltételeit. A doktori értekezések magas színvonalúak. Ezt biztosítják a témavezetők és a doktori iskola vezetése egyaránt. Már a munkahelyi vitákat is nyilvánosság bevonásával, szigorú és alapos kritikák segítségével rendezik. Az elkészült értekezések és az előkészítő tanulmányok gyakran a nyilvánosság előtt is megjelennek. - mesterképzésre épülés kritériumának: megfelel4
- a fokozatot szerzett hallgatókkal rendelkező törzstag elvárásoknak: megfelel5
- a felvett hallgatókkal kapcsolatos elvárásoknak: megfelel6
Ezen akkreditáció alapján e doktori iskola révén az intézmény fokozatadási joga kiterjed a következő tudományágakra:
filozófiai tudományok neveléstudományok pszichológiai tudományok szociológiai tudományok
Budapest, 2019. július 19. | | Csépe Valéria a MAB elnöke |
Lábjegyzetek: 1 A megfelelt minősítésű törzstagok minimális száma 4 tudományágas iskola esetén 12, ezen belül tudomány/művészeti áganként 3, amelyben a 387/2012. sz. kormányrendelet szerint tudományáganként maximum 1 professor emeritust és 1 kutatóintézeti törzstagot lehet figyelembe venni. 2 A megfelelt minősítésű egyetemi tanár törzstagok minimális száma 4 tudományágas iskola esetén 8, ezen belül tudomány/művészeti áganként 2. 3 A doktori iskolákról szóló 387/2012. (XII.19) kormányrendelet 2.§ (1) bekezdése, s ennek nyomán a 2015. szeptember 30-án hatályba lépett 2015/1/IV. sz. MAB határozat értelmében a doktori iskola törzstagjai között az egyetemi tanárok legyenek többségben, függetlenül a törzstagok tényleges számától. 4 Minden, a doktori iskola által megadott tudományághoz kapcsolódó képzési ágban legyen az intézménynek legalább egy akkreditált mesterszakja. 5 A doktori iskolának a működés első öt évében legyen egy tudományág esetén legalább öt, két tudományág esetén legalább nyolc végzett hallgatóval rendelkező törzstagja. 6 A doktori iskolának a működés első három évében évente legyen legalább két-két felvett doktorandusz hallgatója. |