#1365 | HATÁROZAT |  |
A MAB 2019/7/VIII/22/2/1365 számú határozata a Pécsi Tudományegyetem 152 azonosítószámú építészmérnöki tudományok építőművészet
besorolású doktori iskolájáról:
A MAB a Bachmann Bálint vezette doktori iskolát - a működési feltételek folyamatos biztosítása esetén - 2024. július 19-ig akkreditálja, mert - a törzstagok minimális létszámának: megfelel1
A doktori iskola megfelelt törzstagjainak száma: 14. Bachmann Bálint iskolavezető (építőművészet) Csébfalvi Anikó (építészmérnöki tudományok) Dévényi Sándor (építőművészet) Hutter Ákos (építőművészet) ifj. Kistelegdi István (építészmérnöki tudományok) Iványi Péter (építészmérnöki tudományok) Katona Tamás János (építészmérnöki tudományok) Kondor Tamás (építőművészet) Lindenbach Ágnes (építészmérnöki tudományok) Medvegy Gabriella (építőművészet) Sisa József (építőművészet) Veres Gábor (építőművészet) Zoboki Gábor (építőművészet) Zoltán Erzsébet Szeréna (építőművészet) Az akkreditáció szempontjából figyelembe vehető megfelelt minősítésű törzstagok száma: 14. Az egyes törzstagokról készült összegző értékelés a doktori adatbázis nem nyilvános felületén – bejelentkezés után – az érintett törzstag, a DI vezető, a DI adminisztrátor, valamint a rektor számára megtekinthető. - az egyetemi tanárok minimális létszámának: megfelel2
A megfelelt minősítésű egyetemi tanár törzstagok száma: 9. - az egyetemi tanárok többségi követelményének: megfelel3
- működési szabályzata: megfelel
- minőségbiztosítási terve: megfelel
- képzési terve: megfelel
- honlapja: megfelel
- a tartalmas és informatív önértékelés kritériumának: megfelel
A doktori iskola dokumentumai könnyen elérhetőek, tartalmasak és mindenki számára érthetőek. A működési szabályzat tartalmazza a publikációs követelményeket, a képzési terv koherens a doktori iskola kutatási területével, a minőségbiztosítási terv konkrét, pontosan látja el a doktori iskola fenntartási, fejlesztési és menedzsmenti feladatainak szervezési kereteit. A doktori iskola honlapja vonzó kialakítású, kezelhető, informatív. Az önértékelést érdemes lenne megerősíteni, az elért eredmények részletesebb bemutatásával. A C-SWOT analízis alapvetően helyesen elemzi a doktori iskola működési folyamatait. Az erősségek esetében kiemelendő, hogy a doktori iskola eddigi működését tekintve minden paraméter alapján sikeres, és nagyon pontosan fogalmazza meg a belső erőforrások legfontosabb fókuszait – inter-, és multidiszciplinaritást, a fenntarthatóságot, az adaptivitást, a resilience-t –, melyek a nemzetközi kutatói, alkotói hálózatban való jelentősebb részvétel lehetőségét biztosítják az iskolának. A magyarországi építész doktori iskolák közül már eddig is kiemelkedően vett részt a nemzetközi oktatási, kutatási együttműködésekben. Az erősségek között hangsúlyos a szerves, regionális fejlődés eredménye, a “pécsiség” jelentősége. A gyengeségek között külső szempontok kerültek inkább hangsúlyozásra. A lehetőségeket jól látja az elemzés, amennyiben valóban a nemzetközi, regionális kapcsolatok fejlesztése, valamint a multidiszciplináris kapcsolatok erősíthetik a doktori iskolát. - a törzstagok kutatási területe, közleményei, ill. a DI képzési terve és a témakiírások, továbbá a megadott tudományágak közötti koherencia: megfelel
A doktori iskola kétféle fokozatot ad ki (PhD és DLA), de az nem tekinthető két szakterületnek, hanem egy szakterület (építészet) kétféle megközelítési módját jelenti. A doktori iskola kutatási területei az integrált nemzeti örökségvédelem és az energiatudatos fenntartható építészet. A fókuszban az épített környezet művészeti, illetve mérnöki irányú kutatásai és alkotásai vannak, sokszor nagyon helyesen határterületeket és átmetsződéseket érintve. A hallgatói adatok arra utalnak, hogy a doktori iskolában eredményes és folyamatos munka zajlik, a külföldi hallgatók számát tekintve kiemelhetők a doktori iskola nemzetköziesítésre tett erőfeszítései. Koherencia van a törzstagok kutatási területe, közleményei, a doktori iskola képzési terve és a témahirdetései között, a megadott tudományágak megalapozottak, kapcsolatuk eredményes. - a doktori iskola vezetője az előírt feltételeknek: megfelel
Bachmann Bálint DLA-fokozattal rendelkező egyetemi tanár, gazdag oktatási, tudományos és művészeti tapasztalattal. Minden szempontból teljesíti a törzstagi kritériumokat. Művészeti alkotásai országosan elismertek, és nemzetközi visszhangjuk is jelentős. - doktori értekezések színvonala: megfelel,
A 2014–2019 idősávban készült 63 értekezés közül 40 DLA-fokozat megszerzésére irányult. Kiemelendő, hogy 19 idegen nyelvű védés történt (angol és német). A tézisek és az értekezések tartalmi vizsgálata alapján azok megfelelnek a doktori iskola által maga elé tűzött céloknak. Az értekezések színvonala változó (miközben vannak köztük igazán színvonalasak), de általában elérik a fokozathoz tartozó szintet. A DLA-fokozathoz szükséges munkák színvonalasabbak. - mesterképzésre épülés kritériumának: megfelel4
- a fokozatot szerzett hallgatókkal rendelkező törzstag elvárásoknak: megfelel5
- a felvett hallgatókkal kapcsolatos elvárásoknak: megfelel6
Ezen akkreditáció alapján e doktori iskola révén az intézmény fokozatadási joga kiterjed a következő tudományágakra:
építészmérnöki tudományok építőművészet
Budapest, 2019. július 19. | | Csépe Valéria a MAB elnöke |
Lábjegyzetek: 1 A megfelelt minősítésű törzstagok minimális száma 2 tudományágas iskola esetén 11, ezen belül tudomány/művészeti áganként 4, amelyben a 387/2012. sz. kormányrendelet szerint tudományáganként maximum 1 professor emeritust és 1 kutatóintézeti törzstagot lehet figyelembe venni. 2 A megfelelt minősítésű egyetemi tanár törzstagok minimális száma 2 tudományágas iskola esetén 6, ezen belül tudomány/művészeti áganként 3. 3 A doktori iskolákról szóló 387/2012. (XII.19) kormányrendelet 2.§ (1) bekezdése, s ennek nyomán a 2015. szeptember 30-án hatályba lépett 2015/1/IV. sz. MAB határozat értelmében a doktori iskola törzstagjai között az egyetemi tanárok legyenek többségben, függetlenül a törzstagok tényleges számától. 4 Minden, a doktori iskola által megadott tudományághoz kapcsolódó képzési ágban legyen az intézménynek legalább egy akkreditált mesterszakja. 5 A doktori iskolának a működés első öt évében legyen egy tudományág esetén legalább öt, két tudományág esetén legalább nyolc végzett hallgatóval rendelkező törzstagja. 6 A doktori iskolának a működés első három évében évente legyen legalább két-két felvett doktorandusz hallgatója. |